FeaturedSpecial

Fotbal și comunitate. Acum, mai mult ca niciodată

Ce este, în fond, un club de fotbal ?

Ne place să credem că fotbalul, cel mai important dintre cele neimportante, e mai mult decât un simplu business. Vorbim despre fani, nu despre consumatori. Despre pasiuni duse la extrem, despre atașament fără egal. Vorbim adesea de o apartenență aproape religioasă, transmisă în familie. Fotbalul ne aduce împreună, ne face să tremurăm de emoție, ne dă primii idoli ai copilăriei.

Sir Bobby Robson zicea așa:

What is a club in any case? Not the buildings or the directors or the people who are paid to represent it. It’s not the television contracts, get-out clauses, marketing departments or executive boxes. It’s the noise, the passion, the feeling of belonging, the pride in your city. (..)”

Un club nu e doar primul 11, emblema sau palmaresul, un club e o senzație de apartenență. Pentru că fotbalul s-a născut în comunitate, în jurul unei fabrici, al unei biserici sau în jurul unui cartier. E despre identiatea ta și despre mândria ta. E un liant social, un vehicul de inspirație pentru mii de tineri. E de multe ori singurul mod prin care un oraș se compară cu altul. Iar ziua meciului poate singura care adună la un loc întreaga familie.

„Sa ne rugam pentru clubul Sunderland și pentru orașul nostru.(..) Căci succesul echipei noastre duce la succesul și prosperitatea orașului nostru,” spunea un preot din Sunderland în documentarul Till I Die al celor de la Netflix. Atât de profundă e legătura.

Suporterii celor de la Sunderland, alături de echipa lor în play-off-ul de pe Wembley

Cluburile sunt, așadar, construite în jurul unei comunități, geografice în primul rând. Acum, când comunitățile sunt direct afectate, e rândul fotbalului să dea înapoi, să fie pe bune o instituție socială. E datoria morală a cluburilor să fie alături de cei care își pierd nopțile și banii pentru fotbal. Să arate că nu e vorba despre un simplu business.

Ce ar putea face cluburile? Mai mult decât un hastag

Vorbim poate prea des zilele astea despre reînceperea campionatelor, drepturi TV, despre salarii prea mari sau profituri, dar uităm de multe ori de firul ierbii. De problemele reale ale comunităților și ale fanilor. Iar acolo impactul poate fi imens.

Un exemplu despre ce pot face cluburile de fotbal vine din Premier League și EFL (English Football League). Pe scurt, toate cluburile profesioniste din primele 4 divizii din Anglia trebuie să aibă un Community Trust, o fundație prin care să-și folosească poziția privilegiată pentru a impacta viețile oamenilor și a adresa problemele care afectează comunitățile. Din 2008 există și EFL Trust, o entitate națională care să supervizeze toate inițiativele cluburilor. National Delivery & Local Impact, cum spun ei. Principalele zone de acțiune sunt sănătatea (fizică și mentală), atingerea potențialului pentru tineri și consolidarea unor comunități mai puternice și mai unite. Și poate cel mai important, finanțarea fundațiilor e asigurată din fondul caritabil al Premier League, fondurile FA și alte programe guvernamentale (dar cluburile pot dona aici sume suplimentare).

Stevenage FC a uimit întregul fotbal englez zilele astea prin modul în care s-a implicat în lupta cu coronavirusul

Pe scurt, zilele astea fundațiile cluburilor au lăsat alte proiecte pentru a deveni adevărate centre comunitare. Și de la aplauzele pentru NHS s-a trecut rapid la provocări despre cum cluburile pot face mai mult bine împreună. Nu o să vă dau exemplele din Premier League, dar de multe ori, mai agile (asemenea unor startup-uri), cluburile mici fac lucruri extraodinare:

  • Multe cluburi s-au unit cu băncile de alimente locale pentru a dona alimente celor mai vulnerabi și stafului NHS (West Bromwich, Port Vale, Southend United) sau în unele cazuri, doar pentru a livra mâncarea pentru alte fundații (Portsmouth, Reading FC).
  • Nottingham Forest a setat un call center pentru veteranii din zonă, Rotherham United preia comenzile telefonice pentru alimente și face livrări, jucătorii de la Blackpool FC sună persoanele aflate în auto-izolare pentru a le oferi un boost iar cei de la Brentford au un call center pentru persoanele cu probleme mentale în perioada asta.
  • Plymouth Argyle (League Two) și-a oferit stadionul către NHS pentru cazurile non urgente, iar vestiarul a devenit sală de internări (la fel a făcut și Burton Albion și Crewe Alexandra).
    Un grup de peste 20 de cluburi, printre care și MK Dons, Preston North End și Leyton Orient, au conceput programe de antrenement pentru acasă pentru fani în perioada izolării, de la yoga, pilates, la exerciții de forță.
  • Iar Stevenage FC (ultimul loc din League Two), dintr-un orășel cu doar 80.000 de locuitori, a transformat clubul în întregime într-un Centru de Îngrijire Comunitară (cu sanvișuri donate zilnic către staff-ul NHS, call-center pentru vârstinici, livrare de alimente și multe altele). Urmriți-i pe Twitter!

La zi, pe site-ul EFL e un live blog cu fiecare inițiativă. The Power of Football.

Toate exemplele astea ne arată că se poate și că fotbalul poate însemna mai mult. În felul ăsta, #ThisMeansMore, #UnitedWeStand, #OneCityOneTeam sau #MesQueUnClub nu rămân doar hashtag-uri.

Un mural cu Jurgen Klopp în Baltic district din Liverpool. This Means More, zice Liverpool.

Între timp, cred că putem face mai mult și în România, la orice nivel fotbalistic. Am putea depăși discuția despre donațiile mele personale sunt mai mari ca ale lui, despre banii de la primării care nu mai vin, despre falimente. Din partea unor cluburi cu sute de mii de suporteri, o încurajare de tipul #STĂMACASĂ, distribuirea unor campanii de donații pentru spitale sau simple gesturi precum cumpărăturile pentru cei în vârstă nu costă mai nimic, dar impactul poate fi mare. Asta dacă aceste cluburi vor să fie parte din viața comunității. Dacă nu, ne vom mira (dacă ne mai miră) de stadioanele goale, ca de obicei.

Cu mici excepții, grupurile de suporteri români au suplinit pentru moment rolul comunitar, prin inițiative din ce în ce mai creative în perioada asta de criză. Cumva, ne-am ajutat tot între noi. Dar pe viitor, fotbal și comunitate ar trebui să fie asociate tot mai des, cred eu.

Împreună ne facem bine 😊

Surse: EFL, EFL Trust, NY Times, BotiBlog

Dacă îți place ce citești pe Tackle.ro:

  1. Abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal, prin Whatsapp sau e-mail.
  2. Urmărește-ne pe Facebook, Instagram, Twitter și Youtube.
  3. Ascultă podcast-ul Tackle Show pe Apple Music, Spotify, Anchor.fm sau pe Google Podcasts.
Tags

Andrei Neacșu

Suporter al lui Liverpool din 2005, vecin cu Millwall și îndrăgostit de stadioane din altă epocă, de echipamente vintage și de fotbalul mai simplu din ligile inferioare ale Angliei.

Citește și

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close