Dacă ar fi să alegem un singur motiv pentru care vom ține minte vara anului 2021 mult timp de acum încolo, acela ar fi transferul lui Messi la PSG. Povestea, așa cum a fost ea filmată, o știți: Messi nu a acceptat oferta contractuală a Barcelonei, iar clubul nu i-a putut oferi mai mult, constrâns fiind de plafonul salarial impus de La Liga. Messi a plâns puțin într-o conferință de presă, dar câteva zile mai târziu a zâmbit încântat la semnarea contractului cu noua sa echipă, Paris Saint-Germain, cel mai tânăr gigant din fotbalul european. Întrebarea pe care și-o pun mulți iubitori ai fotbalului este: cum poate PSG să atragă, într-o singură vară, 5 dintre cei mai buni fotbaliști ai planetei, printre care și (probabil) cel mai bun din istorie, respectând, în același timp, regulile Financial Fair Play?

Veniturile lui PSG

În 4 din ultimii 5 ani dinaintea pandemiei de COVID-19, PSG a raportat un profit total de 75 de milioane de Euro (înainte de taxare), după câțiva ani în care raportaseră pierderi anuale mici (sub 5 milioane de Euro).

 

În 2020 însă, Paris Saint Germain a înregistrat o pierdere uriașă: 125 de milioane de Euro (comparabilă cu doar câteva cluburi mari din Europa, precum AC Milan cu 192 de milioane, Manchester City cu 143 și FC Barcelona cu 128).

 

Încasările lui PSG au scăzut cu 15% în 2020 (de la 659 de milioane la 560), din trei cauze:

  1. Încasările din drepturi de televizare au scăzut pentru toate cluburile din Franța, în 2020, pentru că sezonul de Ligue 1 nu a mai fost reluat după primele luni de pandemie, spre deosebire de ce s-a întâmplat în Anglia, Germania, Spania și Italia.

 

2. PSG a încasat cu 20% mai puțini bani din organizarea meciurilor (bilete, produse vândute la meci, etc): 92 de milioane de Euro în 2020, față de 116 milioane în anul precedent.

 

3. Contractul de sponsorizare cu autoritatea turistică din Qatar a expirat (200 de milioane de Euro, pe an). În ciuda acestui contract încheiat, clubul parizian înregistrează încă cele mai mari venituri din Ligue 1 din sponsorizări și publicitate (287 de milioane de Euro, de aproape 10 ori mai mult decât principalele urmăritoare în acest clasament, Marseille și Lyon). În total, PSG încasează astfel de venituri cu peste 100 de milioane de Euro mai mult decât toate celelalte echipe din Ligue 1 la un loc.

 

Principalele contracte din care încasează PSG venituri semnificative sunt cele cu Nike (80 de milioane de Euro pe an, până în 2032) și cu lanțul hotelier Accor (60 de milioane de Euro pe an, până în 2022, cu opțiune pentru încă un sezon).

 

725 de milioane de Euro încasează Ligue 1 din drepturi de televizare (sumă care se împarte între toate cluburile din ligă), fiind campionatul care stă cel mai prost la acest capitol, dintre ligile mari ale Europei:

  • Premier League – 3.6 miliarde de Euro;
  • La Liga primește 2 miliarde de Euro;
  • Bundesliga primește 1.4 miliarde de Euro;
  • Serie A primește 1.3 miliarde de Euro.

 

Chiar și în aceste condiții, PSG a generat o treime din ventirurile din Ligue 1, mai mult decât următoarele 5 clasate în acest top, puse la un loc (Lyon, Marseille, Lille, Saint-Ettienne și AS Monaco).

 

Cum a compensat PSG aceste piederi? Prin drepturi de televizare din Liga Campionilor, de unde au încasat 127 de milioane de Euro jucând finala (care însă, fiind în august, s-a inclus în contabilitatea pentru sezonul următor).

 

PSG a scăzut două locuri (de pe 5 pe 7) în clasamentul Deloitte Money League, care clasifică marile cluburi în funcție de venituri, sub cluburi precum Barcelona, Real Madrid și Manchester City, dar peste câștigătoarea Ligii Campionilor din 2021, Chelsea.

Salariile plătite de PSG

În toamna lui 2020, PSG a înregistrat o scădere a veniturilor de aproape 100 de milioane de Euro (aproximativ 15% din valoarea anticipată), dar asta nu i-a oprit pe parizieni să raporteze cel mai mare buget de salarii din istoria clubului. 414 milioane de Euro a ajuns să cheltuie clubului pe salarii, în urma prelungirilor unor contracte ale fotbaliștilor importanți și a sosirii unor jucători precum Mauro Icardi, Alessandro Florenzi sau Rafinha.

 

E nevoie să punem aceste cifre în perspectivă:

  • 29% din totalul salariilor din Ligue erau plătite de PSG (de 3 ori mai mult decât cea mai apropiată contra-candidată, Lyon).
  • Doar FC Barcelona (cu 443 de milioane de Euro) plătea un total de salarii mai mare;
  • PSG, care avea să termine Ligue 1 pe locul 2 la finalul sezonului, în urma celor de la Lille, plătea mai mult pe salariile jucătorilor decât campioanele Angliei (Manchester City) și Germaniei (Bayern) și decât câștigătoarea Ligii Campionilor (Chelsea).

 

Un indicator de performanță financiară pe care-l folosesc cluburile de fotbal (și corporațiile, în general) este așa-numitul „wages to turnover ratio”, care se traduce ca „salarii raportate la cifra de afaceri”. Cu alte cuvinte, cluburile de fotbal urmăresc acest indicator de performanță (calculat ca un procent) să fie cât mai mic, adică fiecare veniturile generate per angajat (fotbalist) să fie cât mai mari.

În 2020, la PSG, salariile raportate la cifra de afaceri au crescut de la 56% la 74%. Din nou, e nevoie să punem cifrele în perspectivă:

  • Doar 3 cluburi din Ligue 1 au raportat valori mai bune ale acestui indicator de performanță (cel mai mic a fost Brest cu 65%). Cel mai mare procent de salarii raportate la cifra de afaceri îl înregista AS Monaco (194%!!!);
  • Înțelegem de aici că, paradoxal, procentul de 74% obținut de PSG este unul dintre cele mai performante din Franța;
  • În fotbalul european, cluburi de top precum Manchester City, Juventus sau Chelsea au raportat valori similare celor de la PSG.

Costurile transferurilor lui PSG

PSG e un club ambițios în materie de recrutare, pentru că obiectivul asumat al conducerii este câștigarea Ligii Campionilor. În fotbalul de top, ambiția se citește în contabilitate. În fiecare an, clubul înregistrează un cost de amortizare a transferurilor, iar în 2020, și acest cost a crescut pentru PSG (cu 16%, adică 19 milioane de Euro, ducând suma amortizată de la 123 la 142 de milioane de Euro). Să punem și aceste cifre în perspectivă:

Cu 10 ani în urmă, PSG amortiza un cost al transferurilor de 14 milioane pe an. Suma aceasta este de 10 ori mai mare, 10 ani mai târziu.

 

  • În Franța, PSG are, de departe, cel mai mare cost de transferuri amortizat anual (în 2020), fiind urmată de AS Monaco (88 de milioane de Euro) și de Lyon (76 de milioane de Euro).
  • Comparând cu alte forțe ale Europei însă, PSG nu e în vârful piramidei. Barcelona a amortizat anul trecut 174 de milioane de Euro în costuri de transfer, Juventus 167 de milioane, iar Manchester City 176 de milioane.

 

Între 2016 și 2019, PSG a investit aproximativ 560 de milioane de Euro în transfeuri, aproape dublu față de perioada similară anterioară (2013-2016). Seminficative au fost achizțiile lui Neymar (222 de milioane de Euro plătite către FC Barcelona) și Kylian Mbappé (145 de milioane, venit de la AS Monaco).

 

Ușor surprinzător, clubul parizian nu e în topul european al sumelor investite în transferuri în ultimele 3 sezoane: FC Barcelona conduce și aici (960 de milioane de Euro!), Juventus (800 de milioane) și Chelsea (758 de milioane) o urmează.

 

Trebuie menționat că sumele exacte de transferuri nu sunt mereu publice (sau mai degrabă că sunt rareori publice), însă estimările specialiștilor ar trebui să fie suficient de aproape de realitate pentru a ne forma o imagine corectă asupra investițiilor făcute de PSG vara asta:

  • Lionel Messi (Barcelona), Sergio Ramos (Real Madrid), Gianluigi Donnarumma (AC Milan) și Georginio Wijnaldum (PSG) au venit liberi de contract;
  • Achraf Hakimi a venit, de la Inter, pentru 60 de milioane de Euro.

60 de milioane ca sumă de transer vara asta, față de cele 56 din vara lui 2020 (Icardi și Danilo).

 

Așadar, impactul asupra balanței contabile pentru PSG va fi determinat de 2 factori:

  • Salariile noilor achiziții (estimate la 110 milioane pe ultimele 2 sezoane);
  • Amortizarea sumelor de transfer, aproximativ 30 de milioane de Euro.

Așadar, PSG și-a crescut cheltuielile, în urma transferurilor din această vară, cu 140 de milioane de Euro, încasând doar 14 milioane de Euro din vânzări de jucători în ultimele 2 sezoane, perioadă în care mai mulți fotbaliști au plecat liberi de contract.

 

Însă și bugetul de salarii a avut de câștigat din despărțirile de Edison Cavani, Thiago Silva sau Thomas Meunier, angajați cu salarii mari pe statul de plată al clubului. PSG ar plăti cu proximativ 53 de milioane de Euro mai puțin, pe salari, în fiecare sezon.

 

De asemenea, amortizarea costurilor de transfer pentru Mbappe se apropie de final (2023), iar noul contract semnat de Neymar în 2021 înseamnă că suma sa de transfer se va amortiza cu 11 milioane de Euro pe an, în loc de 44 ca până acum (perioada mai lungă cât este „angajat” al clubului). Contabilitatea e magie.

 

Tragem linie și avem următoarele informații despre situația financiară a lui PSG în urma transferurilor din această vară:

  • 140 de milioane de Euro cheltuite în plus (110 pe salarii, 30 pe amortizarea sumelor de transfer);
  • 58 de milioane de Euro cheltuite în minus, din cauza plecării unor jucători;
  • 33 de milioane de Euro cheltuite în minus, din cauza scăderii sumei de amortizare a transferurilor.

Total: 49 de milioane de Euro cheltuite în plus, pe sezon, în urma verii de transferuri din 2021.

E posibil să existe și sume plătit jucătorilor noi, „la semnătură”, dar nu e nimic clar, nici măcar pentru Messi, așa că nu le putem lua în calcul.

Cum va evolua situația financiară a clubului PSG după transferul lui Messi?

Va crește PSG prețul biletelor la meciuri? Nu e niciun indiciu în acest sens, dar președintele clubului, Nasser Al-Khelaifi, a vorbit recent despre intenția de a extinde stadionul, menționând că orice club mare ar trebui să poată juca pe un stadion de 80.000 de locuri (48.000 de spectatori poate primi astăzi Parc des Princes).

Crește dependeța lui Paris Saint Germain de vânzările de jucători aducătoare de profit: 272 de milioane de Euro au încasat în ultimii 3 ani și, în vara lui 2021, fotbaliști precum Icardi, Herrera, Sarabia Gueye sau Rafinha sunt de vânzare.

 

Pentru că principalul contract de sponsorizare al clubului (Qatar Tourist Authority) a expirat, este foarte probabil ca, în curând, un contract nou de sponsorizare să fie semnat. Spațiu pentru a promova un brand ar fi destul și ce brand n-ar vrea să-și asocieze imaginea cu Lionel Messi? Atunci când Juventus l-a cumpărat pe Cristiano Ronaldo, de la Real Madrid, în 2018, veniturile clubului venite din sponsorizări și publicitate aproape că s-au dublat (creștere de 49%, de la 87 de milioane de Euro, la 130), datorită profilului de super star mondial al portughezului.

 

Venirea lui Lionel Messi va crește, cu siguranță, și numărul de tricouri vândute, însă trebuie să reținem că procentul din prețul unui tricou care revine clubului este de aproximativ 10%, majoritatea fiind încasată de firma producătoare de echipament (Nike, sub brandul Jordan). Un tricou cu numărul 30, pe care-l va purta Messi la PSG, costă 88 de Euro, așadar un milion de tricouri vândute ar aduce mai puțin de 9 milioane de Euro ca încasări înapoi la club.

 

Ce se va întâmpla cu banii din drepturile de televizare din Ligue 1? Compania Mediapro, care deținea drepturile până în 2021 și care, conform contractului existent, trebuia să plătească cu 60% mai mult către Ligue 1 în 2020/2021, nu și-a putut onora obligația și contractul a fost reziliat.

 

Aici încep problemele pentru întreg fotbalul francez, nu doar pentru PSG. Canal+ a preluat drepturile, pentru 650 de milioane de Euro (până în 2024), ceea ce înseamnă că echipele din prima ligă franceză for încasa cu 10% mai puțin decât contractul precedent.

 

PSG este susținută de Qatar Sports Investments (QSI), care a făcut o injecție de capital în club de 340 milioane de Euro în perioada 2016-2018. QSI este și singurul creditor al echipei, pentru că parizienii nu au niciun fel de alte credite de plătit.

Poate PSG să respecte Financial Fair Play în urma transferului lui Messi?

Clubul PSG a mai fost investigat pentru o potențială încălcare a regulilor Financial Fair Play (în 2017), dar Tribunalul de Arbitraj Sportiv nu a constatat nicio încălcare a regulilor. Iată ce spune Nasser Al-Khelaifi, președintele clubului:

„Cunoaștem regulile Financial Fair Play și le vom respecta întotdeauna. Înainte să facem vreo mutare de orice fel, ne consultăm cu departamentele comerciale, financiare și juridice ale clubului. Avem capacitatea de a susține o asemenea mutare. Dacă îl transferăm pe Leo, vom face asta doar pentru că putem, altfel nu am fi făcut-o. În ceea ce privește FFP-ul, dacă privim situația cu atenție, am obținut semnătura a patru fotbaliști dintre cei mai buni ai lumii, pe gratis. Am reușit să avem o fereastră de transferuri uluitoare și am respectat regulile, ne-am concentrat doar pe proiectul nostru, care rămâne legal.”

FFP este monitorizat pe o perioadă de 3 ani până în 2020, iar PSG, surprinzător, chiar înregistrează un profit de 4 milioane de Euro în acastă perioadă, conform formulelor de calcul FFP:

  • Pierderi de 53 de milioane de Euro până în  2020;
  • 57 de milioane de Euro în cheltuieli deductibile:
    • 24 de milioane de Euro pentru dezvoltarea jucătorilor tineri (academia clubului);
    • 18 milioane de Euro în depreciere (
    • 9 milioane de Euro pentru echipa de fotbal feminin;
    • 6 milioane de Euro în acțiuni dedicate comunității locale de suporteri.

 

Impactul pandemiei de COVID-19 a determinat o relaxare a criteriilor FFP din aprtea UEFA: în 2021 se monitorizează doar 2 ani în loc de 3 (2018 și 2019), iar în 2022 se vor monitoriza anii 2020 și 2021. Mai mult, pierderile cauzate de pandemie (comparând cu cifrele din 2019) vor fi ignorate, iar proprietari cluburilor primesc permisiunea UEFA să acopere acele venituri din „buzunarul” propriu, ceea ce avantajează clar un club precum PSG, a cărui proprietar are resurse virtual nelimitate. Astfel, este imposibil ca PSG să încalce regulile FFP în viitorul apropiat, cel puțin pe perioada în care a fost adus Messi la club.

UEFA explică:

Pandemia de COVID-10 a generat o criză a venitorilor și a avut un impact major a lichidității cluburilor de fotbal. Este o criză care e ste foarte diferită de orice situația cu care ne-am confruntat până acum. Într-o asemenea situație, cluburile vor avea dificultăți în a respecta aceste reguli.

Pentru că PSG s-a poziționat clar în opoziție față de Super Liga Europei, clubul francez este în relații excelente cu UEFA. Cum forul european discută o formă nouă a regulilor de Financial Fair Play (plafon de salarii în funcție de venituri, taxe de lux pe modelul NBA), președintele lui PSG, Nasser Al-Khelaifi, care este și președintele ECA (asociația europeană a cluburilor) s-a poziționat excelent să influențeze viitorul FFP.

Așadar, cum poate PSG să respecte Financial Fair Play în urma transferului lui Messi, în ciuda pierderilor din ultima vreme? Pe scurt:

  1. Regulile FFP s-au schimbat în perioada pandemiei, avantajând cluburile a căror proprietari au capacitatea de a injecta bani în club;
  2. Veniturile comerciale ale clubului vor crește semnificativ după ce noul sponsor principal (înlocuitorul autorității de turism din Qatar) va fi anunțat;
  3. Clubul va vinde jucătorii de care nu are nevoie, generând venituri și reducând volumul salariilor plătite.

Sursa informațiilor din articol: Swiss Ramble.

Dacă ți-a plăcut ce tocmai ai citit,  alătură-te comunității de fani Premier League din România pe Facebook, abonează-te la newsletter-ul nostru, care vine în fiecare vineri, pe e-mail și pe Whatsapp, și urmărește-ne pe FacebookInstagramYouTube și Discord.

    Lasă un răspuns

    Adresa ta de email nu va fi publicată.