Special

Puterea social media în fotbal: noul logo al lui Leeds United a rezistat doar 6 ore

Un spectaculos dezastru în comunicare a animat săptămâna asta lumea fotbalului. A început ca o campanie de prezentare de nouă identitate a unui club de legendă din Anglia, pe 24 ianuarie, la prânz: printr-un mesaj postat, simultan, pe Twitter, Instagram și Facebook, noul logo al lui Leeds United intra sub lupa Internetului. Ce a urmat însă… a fost însă un coșmar pentru conducerea clubului aflat pe locul 10 în Championship, la 3 puncte de primul loc de barajul de promovare.

În dreapta vedeți emblema pe care ar fi vrut să o înlocuiască. Dacă, într-adevăr, așa cum spune mesajul, clubul a investit 6 luni în elaborarea noului design, pentru care a consultat 10.000 de oameni, risipa de timp și de resurse a fost uriașă, pentru că noul logo are câteva probleme evidente:

  1. “The Leeds salute”, brațul drept dus la piept este salutul tradițional al clubului, dar aduce aminte de salutul nazist mai ales din cauza aerului retro pe care-l are design-ul. Chiar dacă toți fanii echipei știu salutul, emblema reprezintă clubul în fața lumii întregi. Cum îl va interpreta cineva care nu este fan al lui Leeds United? Ca pe un salut nazist, cel mai probabil.
  2. Lipsește trandafirul care simbolizează comitatul Yorkshire, care a făcut parte din identitatea clubului de mai bine de 30 de ani.
  3. Nu există niciun element moștenit de la vreun alt logo din istoria clubului, nicio ancoră vizuală care să reprezinte, cu adevărat, o identitate pentru Leeds.

În cei 110 ani de existență, Leeds United a avut 10 embleme diferite, 9 dintre ele din 1960 până astăzi.

Leeds are 500.000 de fani pe Facebook și 85.000 pe Instagram, iar 330.000 de oameni le urmăresc contul de Twitter. Reacțiile au început să vină din primele secunde, dezamăgirea fiind rezervată fanilor echipei, iar ironia lumii întregi.

Noua emblemă a lui Leeds United a fost comparată cu eticheta unui medicament ultra-cunoscut (Gaviscon, un remediu pentru arsuri) și cu o copertă mai veche a jocului Pro Evolution Soccer, din 2002.

Au fost zeci de mii de reacții negative pe toate rețelele, iar o petiție adresată proprietarului clubului, Andrea Radrizzani, pentru a retrage noua emblemă, a fost semnată de 10.000 de oameni în prima oră de la lansare. Până la finalul zilei de miercuri, aveau să fie 50.000 de semnatari.

Știi că e cu adevărat rău însă, când alte cluburi se alătură valului de ironie revărsat asupra ta. Echipele de comunicare de la Aston Villa, Crystal Palace, Zenit Sankt Petersburg n-au putut sta deoparte:

Iată ce spune un fan român al lui Leeds, Adrian Ioan, despre noul logo:

Emblema nu reprezintă culorile sau însemnele clubului, iar tradiția a fost denigrată prin decizia luată inițial de Andrea Radrizzani. Într-adevăr, perioada de tranziție după era lui Cellino a fost una pozitivă în primele luni, însă această decizie arată, încă o dată, problemele de comunicare dintre fani și conducerea clubului. Nu e cazul doar la Leeds, ci în fotbalul modern, în general
În momentul de față nu se poate pune problema de rebranding la Leeds, deoarece clubul este prea mic, raportat la fotbalul de azi. E o realitate poate prea crudă și asta pentru că Leeds United a avut mari probleme de identificare cu istoria sa de-a lungul anilor. Astăzi, echipe precum AC Milan sau Liverpool nu reușesc să se ridice la statutul de echipe galonate, în ciuda unor istorii glorioase.

La acest val de critici, clubul nu avea cum să rămână impasibil. Angus Kinnear, directorul lui Leeds, a încercat să calmeze spiritele, îndemnând suporterii să accepte noua emblemă:

Aceasta este decizia. Suntem încrezători că am discutat cu destui oameni și că avem suficient feedback pentru a ști că suntem pe drumul cel bun. Acceptăm faptul că va dura ceva timp pentru ca fanii noșțri să se obișnuiască cu logo-ul, dar sperăm că-l vor susține.

Declarația n-a făcut însă decât să enerveze și mai rău oamenii cărora le pasă de Leeds United și criza s-a adâncit… (articolul continuă mai jos).

Din fericire însă pentru fani, noul logo al lui Leeds United a fost retras de club, conducerea cedând presiunii venite din social media și anunțând, la doar 6 ore de la lansare, că vor relua procesul de consultare și definire a unei identități grafice a clubului, implicând mai mulți fani și acceptând sugestii tuturor celor care iubesc echipa.

6 ore și 23 de minute a rezistat noul logo al lui Leeds United în fața furiei fanilor și a ironiei Internetului.

Sute de idei de design a noii embleme au fost trimise deja de fani și de designeri din toată lumea către club și acesta este finalul neașteptat de fericit al poveștii, pentru că unele dintre propuneri sunt pur și simplu superbe:

[envira-gallery id="7135"]

Sursa foto: LeedsUnited.com, declarația lui Angus Kinnear este o traducere aproximativă după TalkSport.com.

Urmărește-ne pe Facebook, Twitter și pe canalul de Youtube pentru a fi la curent cu tot ce contează în Premier League și nu numai. Avem și un newsletter, cu recomandări de articole din fotbal în fiecare și program de fotbal la TV pentru weekend!

Tags

Vlad Bogos

Diavol roșu de când regele Angliei era un francez. Specialist în management de servicii IT, meșteșugar de cuvinte în timpul liber. Fondator al grupului de fani Premier League România și ctitor al acestui site.

Citește și

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close