Campionatul Mondial din RusiaFeatured Cupa Mondialaistorie cupa mondialaPovești

Lecția de istorie | Povestea echipei naționale a României la primul Campionat Mondial

Naționala României a participat la Mondialul din Uruguay 1930. Aceasta este povestea debutului tricolorilor!

21 iunie 1930. Cu puțin timp înainte de unul dintre momentele cheie ale istorie fotbalului, primul fluier al primului Mondial, începea povestea echipei naționale a României la primul Campionat Mondial, cu drumul demarat la Genova, destinația fiind America de Sud. Vaporul pe care se aflau fotbaliştii noştrii s-a oprit la Villefranche-sur-Mer, de unde s-au îmbarcat și fotbaliştii echipei Franţei, trei arbitrii şi un grup de oficiali, printre care şi Jules Rimet, preşedintele FIFA la acel moment. Francezul a luat cu el un bagaj special: trofeul prime Cupe Mondiale.

Încă mai era loc pe trans-atlantic, așa că, la oprirea în Barcelona s-au alăturat şi fotbaliştii belgieni, iar într-un final au reuşit să-i primească şi pe brazilieni la Rio de Janeiro, înaintre ca vaporul să ancoreze la Montevideo, pe 4 iulie. Toată călătoria a durat puţin peste două săptămâni, dar pentru români, primii urcați la bord, a părut chiar mai lungă. Căpitanul naţionalei României, Rudolph Wetzer, declara la acea vreme:

Am pierdut două nopţi în trenul spre Genova. Scaunele erau foarte proaste, pur şi simplu ne omorau oasele. Dar a meritat.

Selecționata României ce a făcut deplasarea către Montevideo, Uruguay pentru Campionatul Mondial din 1930 a fost compusă din jucători ce proveneau dintr-o companie de petrol din Câmpina, fapt ce a reprezentat o mare surpriză. De altfel, șeful acelei companii petroliere a amenințat jucătorii că îi va concedia dacă se vor deplasa spre America de Sud, însă regele Carol al II-lea l-a sunat pe proprietar și i-a spus că dacă nu îi va lăsa pe angajații săi să joace la Cupa Mondială, el personal va închide fabrica. Astfel, însuși Carol al II-lea a format lotul de jucători ce a plecat spre Uruguay!

Lotul chipei naționale a României la primul Campionat Mondial

  • Portari: Ion Lăpușneanu, Samuel Zauber;
  • Fundași: Adalbert Steiner, Emerich Vogl, Iosif Czako, Rudolf Buerger;
  • Mijlocași: Alfred Eisenbeisser, Corneliu Robe, Ladislau Raffinsky,
  • Atacanți: Adalbert Deșu, Constantin Stanciu, Ilie Subașeanu, Nicolae Kovacs, Rudolf Wetzer, Ștefan Barbu.
  • Selecționerul era Costel Rădulescu, veteran de război care a luptat la Mărășești în Primul Război Mondial și care, mai târziu, avea să fie printre întemeietorii Federației Române de Fotbal!

(sursa)

Abonează-te la newsletter-ul nostru, cu recomandări de articole din fotbal și program de fotbal la TV pentru weekend, livrat în fiecare vineri!

Palmaresul echipei naționale a României la primul Campionat Mondial este compus din o victorie și o înfrângere:

  • Victorie în România – Peru, 3-1, pe 14 iulie 1930 (goluri marcate de Adalbert Deșu, Constantin Stanciu și Nicolae Kovacs, fratele viitorului mare manager al lui Ajax Amsterdam, Ștefan Kovacs, care a câștigat de două ori la rând Cupa Campionilor Europeni cu Ajax Amsterdam, ca antrenor).
  • Înfrângere în fața primei campioane a lumii, Uruguay – România 4-0, pe 21 iulie 1930.

Căpitanul echipei naţionale a Franţei, Lucien Laurent, declara la acea vreme:

“Pe vapor nu s-a discutat sub nicio formă despre tactică sau chestiile de genul acesta. Pur şi simplu alergam pe punte. În schimb, am reuşit să facem câteva şedinţe de stretching, sărituri, alergare pe scările vaporului sau ridicarea greutăţilor. În pauza dintre activităţi ne lăsam amuzaţi de filmele de comedie din acea perioadă sau de un cvartet de coarde. A fost ca o tabără de vacanţă. Noi nu am realizat pe deplin de şansa incredibilă pe care o aveam de a merge în Uruguay. Până când ne-am câştigat locul în istoria fotbalului. A fost doar o aventură. Eram doar nişte tineri care se bucurau de distracţie. Călătoria pe Conte Verde a fost una cu adevărat fascinantă, iar aceste 15 zile au fost fericite şi de neuitat.

Edmond Delfour, un alt component al reprezentativei Cocoşului galic:

Călătoria a fost una cu adevărat foarte dificilă, şi asta pentru că singura modalitate de a ajunge acolo, în Uruguay, a fost cu barca.

Doar Iugoslavia a călătorit din Europa cu altă metodă în afară de cea a mersului cu vaporul, pentru că la momentul în care ei au decis să meargă la turneul final din Montevideo, Conte Verde era deja ocupată. În schimb, iugoslavii au luat vaporul din Marseille, după o călătorie ce a durat trei zile urmând să facă popasul pe plaja luxoasă din Miami Beach, Florida. Egiptul, singura echipă africană ce trebuia să participe la prima ediţie a Cupei Mondiale, avea ca plan să se îmbarce în vaporul pe care se aflau şi iugoslavii, însă o furtună puternică ce a lovit puternic Florida i-a făcut pe egipteni să rateze Campionatul Mondial, astfel că turneul a continuat în doar 13 echipe.

Între timp, delegaţia mexicană a plecat din Veracruz spre Havana în New York, unde s-au îmbarcat pe vaporul reprezentativei Statelor Unite, SS Munargo. Antrenorul americanilor la acel moment, Robert Millar, a invocat condiţiile foarte proaste pe care jucătorii le-au avut pe vapor, iar deşi puntea a fost destul de strâmtă, şi-au putut desfăşura în condiţii normale antrenamentele.

Deşi era relativ imposibil să te antrenezi pentru fotbal pe un vapor, selecționatele europene nu au avut prea mult de suferit. Ele au ajuns în capitala Uruguay-ului cu nouă zile înainte de startul turneului, iar trei dintre acestea au câştigat meciurile de deschidere: Franţa, România şi Iugoslavia. Cu toate acestea, iugoslavii au pierdut în faza semifinalelor, finala mare fiind câştigată chiar de ţara gazdă, Uruguay, ce avea să o învingă pe Argentina pentru a câştiga prima dintre cele două Cupe Mondiale câştigate de aceştia în istorie.

Surse: These Football Times, Ionuț Tătaru. Foto: FIFA.com

Urmărește-ne pe Facebook, Twitter și pe canalul de Youtube pentru a fi la curent cu tot ce contează în Premier League și nu numai.

Tags

Adrian Ioan

Fan Leeds United, pasionat de filme şi un învingător prin definiţie.

Citește și

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Close