Ăsta-i doar începutul… 32R(ed)ooney la Derby County și transferurile făcute de casele de pariuri

Debutul lui Wayne Rooney pentru Derby County, la începutul acestui an, într-o victorie 2-1 cu Barnsley, a atras atenția întregii lumi asupra ligii secunde din Anglia. O mare parte din atenție a fost mai puțin acordată evoluției de pe teren a lui Wazza, și mai mult asupra mecanismelor care au stat în spatele reveinirii sale în fotbalul englez, după un an petrecut în Major Soccer League la DC United. Cum să-și permită Derby mutarea asta? Era întrebarea de pe buzele tuturor. 90 000 de lire pe săptămână, salariul lui Rooney, înseamnă de 5 ori mai mult decât salariul mediu al unui jucător din Championship, dar când a fost vreodată etica o preocupare pentru casele de pariuri?

With clubs under increasing financial pressure to achieve promotion to the Premier League, the role of a betting sponsor in making the move happen is a sign of things to come. (David Bevan, Out of Control – NPLH Mag)

Culmea, debutul lui Rooney a fost precedat de un video în care englezul povestea cum problemele sale cu dependența de jocuri de noroc l-au făcut să aibă datorii de 700 000 de lire atunci când se afla la începutul carierei. “Before you know it you’ve lost a good bit and you don’t realise the amount you’re putting on at the time. I won at the start and thought it was easy money. It sucks you in a bit more and I ended up losing.”, spunea atunci Wayne Rooney.

Bun, și tu ce vrei să arăți cu articolul ăsta, bă Alex?

Sigur că e de apreciat când un jucător de calibrul lui Wazza vorbește atât de deschis despre o problemă majoră pentru tinerii din ziua de azi, iar Rooney e liber să facă ce vrea, însă confesiunea sa s-a produs printr-un video produs de… 32 Red, casa de pariuri care a făcut posibil transferul său la Derby County, clubul din Midlans semnând un contract de sponsorizare, pentru o sumă record, special în acest scop.

The commercial opportunities this creates are widespread and significant… on the back of Wayne joining the club, we have just been offered a record-breaking sponsorship deal with our principal shirt sponsor, 32Red. (Mel Morris, owner Derby County)

Faptul că Derby avea ”liber” rolul de căpitan al echipei după ce îi reziliase contractul lui Richard Keogh (care se accidentase grav după ce s-a urcat beat la volan) s-a dovedit a fi o coincidență favorabilă pentru nou-venitul Wayne Rooney. Dar faptul că englezul a primit numărul 32 pe tricou nu mai e nicio coincidență, deși compania 32 Red a încercat să nege orice legătură cu numărul primit de britanic.

‘The number is not important. Other players also wear the number in the Championship – 32 Red don’t have a trademark on the number 32’, amounting to a trolling of their critics, in the same disdainful tone used by Paddy Power when defending their various football-related promotions. (Andrew Cowie – When Saturday Comes)

Ipocrizia caselor de pariuri: ”Pariați responsabil!” Da, sigur…

Pentru companii precum 32 Red, să se implice atât de adânc în viața cluburilor de fotbal și apoi să încerce prin diferite acțiuni să încurajeze pariatul responsabil e cel mai ridicat nivel de ipocrizie. La noi, Mister Ilie intră într-o cameră, bate pe umăr un tip și îi zice să o lase mai moale cu pariurile. La ei, 32 Red e aceeași companie care a primit în urmă cu un an o amendă de 2 milioane de lire pentru că a încurajat un parior dependent, care pierduse peste 750 000 lire în precedenții doi ani și căruia 32 Red îi oferea un statut de VIP și îl ademenea în continuare cu tot felul de oferte.

Dacă firmele de pariuri există și se îmbogățesc pe seama lipsei de auto-control a suporterilor, iar profitul e singura religie pe care o cunosc, mai mult ne-am putea aștepta de la autoritățile din fotbal sau chiar de la cluburi.

Cluburile de fotbal ar trebui să aibă un rol important în comunitățile din jur și nu ar trebui privite doar prin prisma unei societăți comerciale. De câte ori nu vedem însă cum acestea au un management financiar nesănătos, iar pierderile avute an de an le duc într-o zonă de disperare care e exploatată de casele de pariuri, care găsesc aici un client perfect.

From Huddersfield’s Paddy Power shirt stunt to 32 Red’s Rooney experiment, hard cash trumps morals in the bid to compete for the riches available in the Premier League while complying with profit and sustainability rules.”

În aceeași săptămână în care Rooney a debutat în Championship, a apărut public știrea că Derby County nu și-a mai plătit restul jucătorilor de câteva luni. În același timp, în actele contabile ale clubului apărea că stadion clubului, Pride Park, fusese vândut pentru 80 de milioane de lire către una din firmele patronului clubului, Mel Morris, pentru a permite lui Derby să poată investi în continuare în echipă. Ce s-a întâmplat cu banii, cum de altfel ce se întâmplă cu adevărat la Derby County, nu mai înțelege nimeni demult.

As with people, gambling firms are jumping on football clubs’ often reckless desire to achieve a better life for themselves. It’s telling that 16 of the Championship’s 24 clubs have gambling firms on their shirts, while the equivalent ten in the Premier League are among the less-well-off clubs at the top level; none of the richest six carry betting companies as their main shirt sponsors – it’s the mid-range where they thrive. (Andrew Cowie – When Saturday Comes)

De aici încotro?

Dacă ați ajuns până aici, nu cred că-s singurul care se întreabă ce poate fi făcut. Legislația poate fi schimbată pentru a limita posibilitatea caselor de pariuri de a sponsoriza echipe de fotbal sau chiar de a-și face reclamă, așa cum s-a întâmplat în industria tutunului. E ceva care cel puțin pentru moment pare de nerealizat, iar cluburile ar face un lobby puternic împotriva unei astfel de idei, mai ales în condițiile în care niciun alt sector din economie nu sponsorizează cluburile cum o fac casele de pariuri.

În România, am trecut de la Liga 1 Betano la Liga 1 Casa Pariurilor, iar deși nu se învârt sumele din Anglia, 8 echipe din 14 au ca sponsor o casă de pariuri. În Championship, 17 din 24 de cluburi au ca sponsor principal o casă de pariuri, iar în Premier League, aproape jumătate din echipe pot spune același lucru. În Anglia, s-a pus în discuție opțiunea unei redistribuiri a încăsărilor în care cluburile din cele patru divizii ale Football League să fie ajutate mai mult.

Ca suporter al unui club, e normal să vrei ca echipa ta să transfere un nume mare sau să vezi că atrage sponsori care investesc mai mult. E greu să găsești echilibrul între goana după aur și responsabilitatea socială, iar cel mai probabill când se va realiza asta va fi prea târziu.

“More children gamble each week than drink, smoke or take drugs.”, scria The Guardian acum ceva timp.

Dar brânza e pe bani, iar în goana după bugete mai mari și obiective mai îndrăznețe, lupta cu casele de pariuri pare pierdută, cel puțin pentru moment. Până se va schimba ceva, dacă va fi cazul, să vă așteptați ca firmele de pariuri și cluburile să încerce lucruri mai ambițioase decât farsa lui Huddersfield sau transferul lui Rooney. Ăsta a fost doar începutul.

Surse:

  • nphlmag.com – Out of control; Footballs Relationship with Betting
  • wsc.co.ukDerby’s Wayne Rooney gambling tie-up a deal driven by desperation
  • theplaymaker.ro – Cum au ajuns casele de pariuri să domine fotbalul european
  • foto: proliphicnorth.co.uk

Dacă îți place ce citești pe Tackle.ro:

  1. Abonează-te la newsletter-ul nostru săptămânal, prin Whatsapp sau e-mail.
  2. Urmărește-ne pe Facebook, Instagram, Twitter și Youtube.
  3. Ascultă podcast-ul Tackle Show pe Apple Music, Spotify, Anchor.fm sau pe Google Podcasts.
Show CommentsClose Comments

Leave a comment